DRONTEN - Het is niet zo dat stankoverlast van nabijgelegen bedrijven alle woningbouwplannen voor Dronten-Noord dwarszitten. De precieze betekenis van geuroverlast op de woningbouwambities wordt nog onderzocht. Het betekent wel dat het gebied waar woningen kunnen worden gebouwd kleiner is door de aanwezigheid van bedrijven.
Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van de oppositiepartijen VVD, ChristenUnie, PvdA en GroenLinks. Die stelden de vragen naar aanleiding van een artikel van Omroep Flevoland op 18 oktober, waarin stond dat met name de geuroverlast van bedrijven ten noorden van het spoor, aan de kant van de Installatieweg en de Houtwijk, woningbouw in dat gebied flink dwars zitten.
Het gaat om de mogelijke overlast van de vetverwerkingsbedrijven die daar al lange tijd zitten. De partijen wilden weten of het klopt dat die bedrijven het bouwen van een woonwijk in Dronten-Noord/het Hanzekwartier verhindert. “Nee,” antwoordt het college op die vraag. “De bestaande milieu- en veiligheidseisen in het gebied maken dat aanvullende stappen nodig zijn voordat woningbouwontwikkeling mogelijk is. Dat is inherent aan het feit dat het gebied al in gebruik is voor bedrijvigheid binnen hoge milieucategorieën. Geurhinder is hier een voorbeeld van. De huidige koers is juist gericht op het nader uitwerken van het deelgebied dat voor nu het meest geschikt is voor woningbouw, zowel programmatisch als stedenbouwkundig.”
Het college weerspreekt bovendien de suggestie van de partijen dat deze informatie niet eerder is gedeeld met de gemeenteraad. “Eerder is expliciet benoemd dat wonen zich moeilijk laat verenigen met bedrijven waarvoor een aanzienlijke milieuzonering geldt. Geurhinder valt onder deze bredere benoeming van milieuzonering en is daarmee aan de gemeenteraad gecommuniceerd.”
Het gaat bovendien om een ‘verkenning’ naar mogelijke woningbouw in het gebied. In de groeiplannen van Dronten is nu eerst Dronten-Zuid aan de beurt. Later is noord ook genoemd als mogelijke uitbreidlocatie voor 700 woningen met een combinatie van werken. “Die potentie is nog steeds aanwezig, zij het op een kleiner deel van het gebied.” Er is, zo is ook al eerder gedeeld met de gemeenteraad, wel al onderzocht of eventuele verplaatsing van de bedrijven een mogelijkheid is, maar dat gaat de gemeente teveel geld kosten, wat niet kan worden terugverdiend. De gemeente is nu aan het onderzoeken in hoeverre en voor welk gebied geurhinder een belemmering vormt.
Het college blijft de omgeving van het station zien als een potentiële goede locatie voor woningbouw gecombineerd met werken, juist vanwege de nabijheid van het openbaar vervoer, deelde het college ook begin oktober met de gemeenteraad. “De kwaliteiten van een station en daarmee de stationsomgeving blijven aan de noordkant onverminderd onbenut. Om deze kwaliteiten wel te benutten is er ook een model uitgewerkt dat uit gaat van een half cirkelvormig gebied rond het station dat ruimte biedt voor wonen en werken. Mede door het ontbreken van zware procesindustrie kan deze ontwikkeling vanuit financieel perspectief vanaf ongeveer 70 woningen per hectare ook budgettair neutraal ontwikkeld worden.”