Ruim 350 kinderen hebben meegedaan aan de allereerste VSO KidsKerstRun op zondag 17 december. Bij de Drontense atletiekvereniging Flevo Delta was een parcours uitgezet, waarbij de deelnemers zowel op de baan als over het middenterrein renden. De kinderen van 4 tot en met 12 jaar sprongen over hekjes, liepen door zand en gingen over een heuvel heen.
De deelnemers werden voorgegaan door kerstmanhazen. In zes verschillende leeftijdscategorieën streden de jongens en meiden om de prijzen. In totaal waren er 370 inschrijvingen. De top 3 kreeg een beker en een bidon, aangeboden door sportwinkel KLIF18. Daarnaast was er voor iedere deelnemer na afloop een medaille en stond er warme chocolademelk klaar. Ook kregen ze allemaal een goodiebag met daarin lekkere producten van de Albert Heijn en (kortings)bonnen voor FunZone en KLIF18. De eerste 175 inschrijvers kregen daarbij ook nog een veiligheidshesje van KWOOT, ter stimulans om te blijven lopen.
De organisatie kijkt mede door het overweldigende aantal deelnemers met een zeer tevreden gevoel terug op de eerste editie van de VSO KidsKerstRun: “In relatief korte tijd hebben we denk ik iets moois neergezet wat ook een prima alternatief is gebleken voor de kinderloop bij de Kerstloop. Toen wij (red. een groepje ouders van kinderen die lid zijn bij Flevo Delta) hoorden dat die loop niet doorging was de teleurstelling groot. We besloten daarop gelijk dat er wel iets rond Kerst moest zijn
voor de kinderen. Het was toen half september, slechts drie maanden geleden. We moesten dus snel schakelen. Door dicht op de doelgroep te zitten en flyers via de basisscholen in de gemeente te verspreiden merkten we dat het aantal inschrijvingen al snel opliep”, vertelt Laura Huis van de organisatie. Maar ook de winkeliers in Stadscentrum Suydersee hielpen met de promotie. Op ramen hingen posters en in sommige winkels lagen de flyers. Ook de berichtgeving in de verschillende media
was erg waardevol. Zo zag de organisatie dat veel ouders de website van de VSO KidsKerstRun via nieuwssites wisten te vinden. En dan speelden ook de sponsoren nog een belangrijke rol bij het succes van de eerste editie: “Zonder hen hadden we het allemaal nooit van de grond gekregen. De bereidwilligheid om op wat voor manier dan ook bij te dragen was ontzettend groot, aldus Huis. De sponsoren waar zij het over heeft zijn VSO, Albert Heijn, KWOOT, DrukStijl, FunZone, KLIF18 en
Romijn Financieel Advies.
De organisatie is zeker van plan om het evenement volgend jaar, en ook de jaren daarna te organiseren: “We hebben ontzettend veel positieve geluiden gekregen van zowel kinderen als ouders. Alleen daarom al moeten wij dit evenement ook de komende jaren blijven organiseren. Wat ook helpt is dat diverse sponsoren gelijk na de eerste editie al hebben aangegeven ook volgend jaar van de partij te willen zijn. Het is dus echt het begin van een nieuwe traditie”, zegt een trotse Huis. Wie
geïnteresseerd is in de uitslagen: ze zijn te vinden via www.kidskerstrun.nl.