SWIFTERBANT - De eigenaar van twee schuren in Swifterbant wil die ombouwen tot woonruimte voor 124 arbeidsmigranten. Het betreft een locatie aan de Industrieweg 84-86. De gemeente staat volgens hem ‘voorzichtig positief’ tegenover het idee, maar in de buurt is er ophef om ontstaan en loopt er al een petitie tegen de plannen.
Er zouden uitsluitend éénpersoonskamers moeten komen, waarbij mensen die er samen gaan wonen één van de kamers dan kunnen gebruiken als verblijfsruimte. De kamers voldoen aan de Roemernorm voor minimale oppervlakte.
Voor dit doel worden de twee schuren verbouwd, waarvan er één asbestvrij moet worden gemaakt. Aan het uiterlijk van de schuren zal niet veel veranderen: het wordt opgeknapt en verfraaid. Wel worden er aan de voorzijde vluchttrappen geplaatst.
“De gemeente staat voorzichtig positief tegenover het idee,” meldt de initiatiefnemer in een brief aan de omwonenden. Volgens hem ligt de locatie dichtbij het dorp, maar er is voldoende afstand van de woonkern. Daarnaast denkt hij dat de locatie logistiek passend is en tot weinig verkeersoverlast zal zorgen en binnen de ‘ruimtelijke structuur van bedrijventerreinen’ past. Bovendien voorziet het initiatief in een behoefte, omdat er een tekort van circa 2.000 woonplekken voor arbeidsmigranten is.
Twee omliggende bedrijven zijn al geïnformeerd, net als alle direct omwonenden binnen een straal van 250 meter. In Swifterbant valt het plan echter slecht. Daar vreest men dat de leefbaarheid in Swifterbant hierdoor onder druk komt te staan. Er is een petitie gestart tegen de plannen, die inmiddels al meer dan 470 keer ondertekend is. “De plannen kunnen woon- en leefklimaat, de leefbaarheid en het karakter van onze directe woonomgeving ernstig kan schaden,” staat in de petitie.
Leefbaar Dronten heeft er vragen over gesteld. Die partij heeft opgevangen dat er inmiddels al arbeidsmigranten wonen en wil weten of dat volgens de regels is.
Omwonenden kunnen tot 28 juni reageren op de plannen. “De input uit deze gesprekken wordt verwerkt in verdere uitwerking van het plan. Daarna wordt het bredere participatietraject opgestart,” staat in de informatiebrief aan hen.