Het is de plek waar alle inwoners kunnen samenkomen. Drie dagen lang bruist het Meerpaalplein van alle optredens en activiteiten voor jong en oud. En al meer dan dertig jaar is het feest gratis toegankelijk geweest.
Meer bezoekers dan vorig jaar
Er zijn dit jaar meer bezoekers op de Meerpaaldagen afgekomen dan vorig jaar, zegt Idzinga. “En dat terwijl deze editie tijdens de vakantieperiode werd gehouden.” De organisatie schat in dat er bij elkaar tussen de 60 en de 70 duizend bezoekers zijn geweest. Naast de vele artiesten die er hebben opgetreden waren er ook activiteiten. “We hadden een ouderenmiddag die helemaal vol zat. En er waren allerlei activiteiten voor de kinderen. We hielden ook een braderie. En daar is ook volop gebruik van gemaakt.”
Dat ook deze editie van de Meerpaaldagen een succes is geworden, was niet vanzelfsprekend. De organisatie kampte vooral met de financiering van het evenement. De kosten voor artiesten, techniek en beveiliging zijn de afgelopen jaren flink gestegen, onder andere door strengere regels en hogere vergunningskosten. En tegelijkertijd bleken steeds minder bedrijven bereid om het evenement te steunen. Afgelopen juni liet de organisatie nog weten dat er 'ernstige' financiële problemen waren.
Extra centjes binnenhalen
Er werd daarom op verschillende manieren gepoogd extra inkomsten binnen te halen. “Zo hebben we er bij sponsorbijeenkomsten voor gekozen om het podium wat meer tussen hen in te zetten”, zegt Idzinga. “We hebben een VIP-terras gemaakt waar de sponsoren ook naast de artiesten konden staan en konden kijken op het podium. En dat werd heel goed bezocht”. Idzinga vindt dat een goede ontwikkeling. “Als je ziet dat sponsoren zich daar prettig bij voelen, dan moet je dat verder uitbouwen.”
Bezoekers konden ook voor de vrijdagavond en de zaterdagavond een apart kaartje kopen. Daarmee kreeg je toegang in het gebied achter het podium. Die bezoekers kregen een frietje aangeboden, hadden een makkelijke toegang tot de bar én de beschikking over een aparte wc. Die kaartjes kostten tussen de 12,50 en 15,00 euro. Daar is volgens Idzinga veel gebruik van gemaakt. “Dat was een probeersel. Om te zien wat dat zou doen”. De organsatie wil deze tickets voor de komende editie verder gaan uitwerken. “We zagen ook dat mensen die minder goed ter been zijn hierop afkwamen. Dan sta je niet tussen het publiek in. Je staat naast het poduim, tussen de artiesten en je kunt alles heel goed zien.”
Ook met de uitgifte van de herbruikbare glazen werd extra geld binnengehaald. Bezoekers betaalden 50 cent per glas. En dat geld konden ze niet terugkrijgen. De glazen die weer werden ingeleverd gingen naar een bedrijf dat het materiaal recyclede. Het bedrag wat dat oplevert gaat terug naar de stichting. Hoeveel dat precies is moet nog blijken, maar Idzinga schat dat dat ongeveer 5000 euro kan zijn. “Toch best een slok op een borrel”.
Crowdfunding geen tegenvaller
Daarnaast is er een crowdfunding opgezet. Inwoners van de gemeente werd onder andere via een oproep op de eigen site van de Meerpaaldagen gevraagd een bijdrage te doen. Idzinga had voorafgaand ingezet op een streefbedrag van 25 duizend euro. Dat bedrag werd bij lange na niet opgehaald. De actie bracht net aan 5000 euro op. Toch is de organisatie daar niet teleurgesteld over. “Ik vind het knap dat mensen toch doneren.” Het streefbedrag van 25 duizend was volgens hem ook wel aan de hoge kant. “Maar je ziet dat mensen het evenement wel steunen. Er zijn donaties binnen gekomen van 350 euro, van 250 euro. De laagste is 5 euro.”
Idzinga vertrouwt erop dat de crowdfunding volgend jaar meer geld zal opleveren. “Je moet mensen ook bereiken he. Dit heeft tijd nodig. Een artikel in de krant helpt. Maar ziet de jeugd dat bijvoorbeeld wel?”
Zwarte cijfers
Met alle extra inzet schrijft de organisatie zwarte cijfers. Er blijft, zegt Idzinga, onder aan de streep geen schuld open staan. Toen de nood aan de man was zijn er een paar ondernemers geweest die bereid waren te helpen, zegt Idzinga. “Bedrijven dragen de Meerpaaldagen een warm hart toe. Want hun medewerkers gaan er graag naartoe. En ze gaan er zelf ook naartoe.” Die ondernemers zijn hun contacten langsgegaan met de vraag: hé, draag jij eigenlijk wel bij aan de Meerpaaldagen? Idzinga ziet dat nieuwe sponsoren de businessborrels bezoeken en inzien dat dat een goede manier kan zijn als ondernemer om te netwerken.
Waar blijft de gemeente?
Maar de organisatie luidt toch opnieuw de noodklok. “Die karige bijdrage van de gemeente, dat kan écht niet meer”. De gemeente Dronten draagt sinds 2002 elk jaar hetzelfde bedrag bij: 5000 euro. En die bijdrage wordt niet geïndexeerd. Dat betekent dat het bedrag niet meestijgt met de prijsstijgingen. Volgens Idzinga kunnen de Meerpaaldagen niet langer zonder een substantiële bijdrage vanuit het gemeentehuis. Hij wijst er op dat vergelijkbare gemeenten 25 duizend euro bijdragen aan evenementen die zij belangrijk vinden.
De organisatie van de Meerpaaldagen heeft al zoveel op het evenement bezuinigd, dat de rek eruit is, zegt hij. “Drie jaar geleden hadden we 50 duizend euro voor de inhuur van artiesten. Dat is nu 20 duizend. We hadden toen 30 duizend voor het organiseren van activiteiten. Dat is nu 10 duizend.” Idzinga vreest dat binnenkort het niveau wordt bereikt dat hij maar een playlist van Spotify moet starten want er is geen geld meer voor de muziek.
Het stoort de organisatie dat de gemeente in alle promoties graag de Meerpaaldagen noemt. “Maar wees dan ook bereid zelf een bijdrage te doen”.
De organisatie zegt die ergernis over de bijdrage van de gemeente ook te horen bij de sponsoren. Die zouden het niet passend vinden zij de rekening betalen terwijl de gemeente de hand op de knip houdt. “Ik weet van diverse sponsoren dat zij dat ook bij de gemeente kenbaar hebben gemaakt.”
Idzinga is benieuwd én hoopvol. De organisatie van de Meerpaaldagen heeft binnenkort een overleg met wethouder Siert Jan Lap over de bijdrage van de gemeente aan de Meerpaaldagen. “Is er goed nieuws, dan weet ik de lokale omroep van Dronten heel goed te vinden”, zegt Bert Jan Idzinga