“MDF heeft de kennis om de hulpvraag goed in beeld te brengen,” zegt Kees Bos, bestuurslid van de Voedselbank Dronten. “Zo kunnen we samen stappen zetten om de situatie van onze klanten structureel te verbeteren.”
Volgens Bos is het mooiste moment wanneer iemand de hulp van de Voedselbank niet meer nodig heeft. Voorzitter Jaap Oosterveld vult aan: “En het allermooiste is als iemand ons wél weet te vinden zodra hulp nodig is.”
Deskundige en vertrouwelijke hulp
De Voedselbank kiest er bewust voor om de beoordeling van hulp over te laten aan MDF. “Om onze klanten goed te adviseren, heb je expertise nodig op financieel én maatschappelijk gebied,” legt Bos uit. “Daarnaast is het beter voor de privacy van onze klanten. Wij hoeven niet alles te weten.”
De Voedselbank moedigt klanten aan om het gesprek met MDF aan te gaan. Oosterveld: “We willen dat iedereen het maximale uit het contact met MDF haalt. Daarom gebruiken we ons nieuwe motto: Een bord vol kansen.”
Hulp vragen is moedig
Annelies Brouwer, coördinator vrijwilligers bij MDF, begrijpt dat het lastig kan zijn om hulp te vragen. “Erkennen dat je er zelf niet uitkomt, is moeilijk,” zegt ze. “Maar het is moedig om de helpende hand aan te pakken. Vaak valt er daarna een last van de schouders.”
Klanten van de Voedselbank in Dronten, Biddinghuizen of Swifterbant spreken MDF-medewerkers altijd in een afgesloten ruimte. “We bespreken persoonlijke zaken, en die moeten vertrouwelijk blijven,” vertelt Brouwer.
Tijdens het gesprek kijkt MDF niet alleen naar de inkomsten en uitgaven, maar ook naar regelingen en toeslagen waar iemand recht op heeft. “Soms lopen mensen geld mis, omdat het systeem zo ingewikkeld is. Dan proberen we dat samen op te lossen,” zegt Brouwer. “Daarnaast vragen we wat iemand zelf nodig denkt te hebben om de situatie te verbeteren. De antwoorden zijn heel verschillend, en dat maakt elk gesprek uniek.”





085-0298980