Gelukkig lukte het de praktijkmanager om, soms met humor, de meeste mensen van goede uitleg te voorzien. Uiteindelijk werd hij daar ook voor geprezen. Sommige mensen hebben al ondervonden hoe het systeem werkt en zijn er zeer tevreden over.
Woensdag 25 september is in De Binding in Biddinghuizen door de huisartsenpost een bijeenkomst geweest. Doel was om de inwoners extra uitleg te geven over het nieuwe bel-/afspraken-systeem bij de post.
De praktijkmanager, Ap de Boer, kwam de aanwezigen (meer dan zestig mensen, vrijwel allemaal 70+) haarfijn uitleggen hoe het nu precies allemaal werkt. Alles heeft te maken met de zorgdruk, die in heel Nederland, en dus ook in Biddinghuizen, gestaag oploopt. Tel daarbij op dat de praktijk tegenslag heeft gehad door onder andere het overlijden van dokter Viezee en het niet zo eenvoudig is om een vervanger te vinden, dan is de uitkomst dat met minder mensen meer zorg moet worden verleend.
Het bleek dat mensen soms meer dan dertig minuten aan de telefoon moesten wachten om een afspraak te kunnen maken. Dat is voor iedereen onacceptabel, niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de zorgverleners. Onder andere daarom is het nieuwe systeem ingevoerd.
De uitleg:
- Belt men tussen 8 uur 's morgens en 5 uur 's middags en is het spoed of levensbedreigend: toets een 1 en men wordt direct geholpen! De wachttijd is maximaal 30 seconden en uit metingen blijkt dat er gemiddeld al na 11 seconden een assistente aan de lijn is.
- Uitslagen: bel na 10.00 uur, dan kan er een terugbelverzoek gemaakt worden. Indien uitslagen beslist niet goed zijn, dan belt de huisarts zelf al wel.
- Wil men een afspraak gepland hebben, kies dan voor het terugbelverzoek (6). De computer vraagt een paar basiszaken, zoals een geboortedatum, zodat de assistente al kan voorbereiden. Ook zal een terugbeltijdstip worden overeengekomen.
Ap geeft aan:"vindt u het nog steeds een rotsysteem, blijf dan gewoon aan de lijn, uiteindelijk krijgt u dan de assistente te spreken".
Vaak is het ook mogelijk om via het patientportaal en de app een afspraak te maken. Soms, als het heel druk is, wordt dat even uitgezet. Maar voor de mensen zonder internet: voor 10 uur bellen en blijf aan de lijn totdat u te woord wordt gestaan.
Er werd ook gevraagd waarom de assistente maar blijft doorvragen over de klacht. Dat heet triage en is bedoeld om te zien of de afspraak nu, straks of later moet worden gepland. De assistentes die deze triage uitvoeren zijn er speciaal voor opgeleid en hebben hun diploma's. Ook heeft Ap benadrukt dat ook zij een geheimhoudingsplicht hebben, net als de huisartsen zelf. Door het op deze manier te doen, hebben de huisartsen meer ruimte om hun zorgtaken goed uit te voeren.
Gelukkig lukte het de praktijkmanager om, soms met humor, de meeste mensen van goede uitleg te voorzien. Uiteindelijk werd hij daar ook voor geprezen. Sommige mensen hebben al ondervonden hoe het systeem werkt en zijn er zeer tevreden over.