Tijdens de bedrijvenmarkt konden leerlingen deelnemen aan workshops, presentaties en gesprekken met professionals uit verschillende sectoren. Door te luisteren, vragen te stellen en vooral zelf te ervaren, kregen de jongeren een beter beeld van wat verschillende richtingen inhouden en welke keuzes goed bij hun interesses passen.
Rosanne van Diepen van het Bedrijvenplatform benadrukte dat de profielkeuze op jonge leeftijd behoorlijk ingewikkeld kan zijn. De jonge leeftijd waarop leerlingen hun profielkeuze moeten maken brengt vaak onzekerheid met zich mee. Juist daarom is deze bedrijvenmarkt zo waardevol. Door scholieren al vroeg in contact te brengen met echte beroepssituaties en toekomstperspectieven krijgen ze een realistischer beeld van wat bij hen past.
Het evenement is inmiddels aan zijn derde editie toe en bewijst steeds meer zijn waarde als hulpmiddel bij het maken van weloverwogen keuzes. De leerlingen konden kennismaken met bedrijven maar ook met MBO-scholen om na het diploma nog verder te gaan studeren. Ook de leerkrachten van de scholen waren aanwezig. Zo vertelde Gerrit van der Heide, leerkracht van het Almere College, dat het voor de leerlingen een mooie oriëntatie is om lokale bedrijven te leren kennen en zo het juiste vakkenpakket te kiezen of stage te lopen.
Verslag en interview: José Klink
Video: Sylvester Oosterhoff
Montage: Michael van Lunteren





085-0298980